Pojęcie sportów elektronicznych jest kontrowersyjnym stwierdzeniem, które wzbudza duże emocje. Część osób wprost wyśmiewa takie określenie gier komputerowych. Inni wprost przeciwnie. Skąd biorą się tak skrajne opinie?

Dzieciństwo – gry i zabawy

W młodości wiele osób spędzało czas na dworze bawiąć się w ganianego, chowanego, grając w piłkę czy udająć, że znalezione patyki są pistoletami lub karabinami. Sytuacja zaczęła powoli zmieniać się w XXI wieku.

Starsze osoby wychowane w ten sposób rzadko potrafią spojrzeć na całość w szerszej perspektywie. Skupiają się na własnych doświadczeniach i wyobrażeniach nie biorać pod uwagę faktu, że w czasie kiedy oni bawili się na podwórku, inni brali udział w rozbudowanych sesjach RPG lub spędzali czas przy komputerze.

XXI wiek, reklama i technologia

Od tamtej pory świat technologii dokonał wielkich postępów, a w grach zaczęły tworzyć się ogromne społeczności. Wpłynęło to na powstanie różnorodnych konwentów typu Pyrkon, Falkon czy nawet Warszawskie Targi Fantastyki.

Ten wyjątkowy świat wciąga nie tylko młodzież, ale również dorosłych. Spędzanie czasu przy komputerze komunikując się online ze znajomymi z całego świata i wspólne przeżywanie wirtualnych przygód dostarcza niezapomnianych emocji. Jest to również doskonały sposób na naukę lub szlifowanie języków obcych, wyrobienie w sobie śmiałości, zdolności komunikacji czy umiejętności strategicznego myślenia.

Warto tu zaznaczyć również, że spędzanie czasu przy grach komputerowych nie kłóci się z wyjściami ze znajomymi czy zdrowym trybem życia. Jest wprost przeciwnie. Chcąc być dobrym e-sportowcem należy zadbać o swoją kondycję fizyczną. Refleks, silne mięśnie i właściwe dotlenienie mózgu wpływają pozytywnie na osiągane wyniki.

Jak w tym wszystkim wygląda e-sport?

Przeciwnicy sportów elektronicznych twierdzą, że nie można nazwać sportem dziedziny, w której uczestnicy drużyn (lub pojedynczy gracze) siedzą przed komputerem i jedyne co robią to stukają w klawiaturę.

Według oficjalnych definicji sportu gry komputerowe spełniają jednak wszystkie niezbędne kryteria, dzięki czemu pojęcie e-sportu jest w pełni poprawne. Oznacza to oficjalne, finansowane drużyny oraz zawody i mistrzostwa, które w przypadku gier takich jak League of Legends czy Counter Strike sięgają milionów dolarów.

Społeczność jest zaangażowana, a u bukmacherów można obstawiać wyniki rozgrywek. Biorąc to wszystko pod uwagę można śmiało stwierdzić, że gry komputerowe całkowicie kwalifikują się do kategorii sportu.

Różnice poglądów

Osoby, które swoją młodość spędziły z dala od gier komputerowych zazwyczaj wychowywały się przed XXI wiekiem. Przeciwnicy e-sportu postanowili nie iść wraz z rozwojem i zatrzymać się w wieku XX nie akceptując nadchodzących zmian.

Z kolei wielomilionowa społeczność zwolenników e-sportu jest stosunkowo młoda. Wiek najstarszych profesjonalnych graczy nie przekracza 40 lat. Osoby popierające sporty elektroniczne w dużej części swoją młodość spędziły w początku XXI wieku, kiedy wszystko zaczynało się rozwijać. Dla nich jest to całkowicie naturalny element życia. Wielu zwolenników e-sportu jest również dziećmi graczy, którzy lata 80 i 90' spędzali na wyżej wspomnianych sesjach RPG. Rodzice zaszczepili w swoich pociechach zainteresowanie fantastyką i grami komputerowymi, co prowadzi bezpośrednio do rozwoju e-sportu.